حرم نوشت های یک خادمه | دعوت نامه مخصوص چقدر با راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان آشنا هستید؟ فیبروم رحمی در کمین زنان با فشار خون بالا والدین بخوانند| اصول تربیتی و تنبیهی کودک ۴ تا ۶ ساله تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان «فاطمه»، اسم رمز صبوری در غزه + فیلم دستگیری و انهدام باندهای قاچاق دختران
سرخط خبرها
بهترین راهکار‌ها برای شستن فرش چیست؟ | نرخ شست‌وشو چقدر است؟

بهترین راهکار‌ها برای شستن فرش چیست؟ | نرخ شست‌وشو چقدر است؟

  • کد خبر: ۲۱۳۰۸۵
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
انتخاب قالی‌شویی و بهترین مرکز برای شست‌وشوی فرش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سپردن فرش به قالی‌شویی معتبر، از جمله کار‌هایی است که باید در رابطه با آن نکات مهمی را مدنظر قرار داد.

به گزارش شهرآرانیوز، با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، ایرانیان طبق رسوم دیرینه خود، خانه و کاشانه‌شان را برای ورود به بهار و سال جدید آماده می‌کنند؛ از خرید لباس نو و کاشتن سبزه و مهیا کردن هفت‌سین گرفته تا خانه‌تکانی و شستن پرده‌ها و فرش‌ها.

در این مجال سعی داریم نکاتی درباره شستن فرش‌ها و انتخاب قالی‌شویی مناسب را یادآور شویم.

نکات مهم شست‌وشوی فرش در قالی‌شویی

در قالیشویی‌ای که به‌صورت حرفه‌ای و درست فرش‌ها شسته می‌شوند، یکی از مهم‌ترین نکات این است که فرش ماشینی را از دستی جدا می‌کنند. نوع الیاف و رنگ فرش در نوع ماشینی و دستی با هم متفاوت است، به همین خاطر باید مشخص شود که فرش چطور می‌خواهد شست‌وشو شود. اگر شما فردی مذهبی هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که فرش‌ها به چه صورت شسته می‌شوند.

شست‌وشوی اسلامی به ویژه آب‌کشی باید رعایت شود و فرش حتما باید با آب کُر شسته شود. اگر فرش کهنه باشد باید قالی‌شویی این موضوع را از قبل بداند تا با دقت الیاف فرش را تمیز کند. اگر در فرش سوراخ یا پارگی وجود داشته باشد، باید قبل از شست‌وشو آن را تعمیر یا به اصطلاح رفو کرد. اگر این اتفاق انجام نشود ممکن است پارگی یا خرابی در هنگام شست‌وشو بیشتر شود.

همچنین باید به این نکته نیز دقت شود که فرش به صورت اتوماتیک شسته می‌شود یا نیمه اتوماتیک. اگر فرش به صورت اتوماتیک شسته شود، دخیل بودن دست در آن کمتر است و کیفیت شست‌وشو بالا می‌رود.

تحقیق درمورد رضایت مشتری، از ویژگی‌های قالی‌شویی خوب است. قالی‌شویی شغلی است که با مردم زیادی سر‌و‌کار دارد و اگر نتواند رضایت مشتریان را به‌دست آورد، ضرر می‌کند. یکی از نکاتی که می‌تواند در این تحقیق به شما کمک کند، توجه به تعداد شعبه‌های قالی‌شویی است.

وجود مشتریان قدیمی و ثابت و مراجعه‌کننده زیاد، نشان از رضایت مشتریان دارد. همچنین می‌توانید با پرس‌و‌جو کردن از افراد و آشنایانی که از خدمات قالی‌شویی مورد‌نظر استفاده کرده‌اند، متوجه شوید سطح کاری آن‌ها چطور است.

نکات مهم به هنگام تحویل فرش به قالی‌شویی

یک سری نکات وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید از نگرانی‌های خود به دلیل سپردن فرش به قالی‌شویی‌ها برای شست‌وشو کم کنید. فرش‌های دستباف و ماشینی از یک سری روش‌های خاص برای شست‌وشو برخوردار هستند. عدم توجه به شست‌وشوی اصولی می‌تواند به تار و پود فرش آسیب زیادی وارد کند. از جمله نکاتی که در این رابطه مطرح می‌شوند، عبارتند از:

قبل از تحویل فرش به قالی‌شویی، حتما آن را از نظر وجود لک، پارگی، ساییدگی و سایر آسیب‌دیدگی‌ها بررسی کنید. در صورت نیاز می‌توانید از فرش خود، عکس و فیلم تهیه کنید تا مستندات لازم را به منظور پیگیری‌های احتمالی در اختیار داشته باشید.
هنگام سپردن فرش به قالی‌شویی، حتما فرم تحویل را تکمیل و رسید دریافت کنید. برای کسب اطمینان شما، باید به شما رسیدی برای ثبت مشخصات و زمان تحویل فرش داده شود. با استفاده از این رسید، قادر خواهید بود تا در صورت بروز مشکل، پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

از قالی‌شویی تضمین بگیرید که در صورت بروز هرگونه آسیب وارده به فرش، کاملا مسئول جبران خسارت خواهد بود.

مهم‌ترین نکات شست‌وشوی فرش دستباف

شست‌وشوی فرش‌های دستباف را می‌توان هم به قالی‌شویی‌ها سپرد و هم فرش را در منزل انجام داد. برای شست‌وشوی فرش‌های دستبافت رعایت برخی از نکات بسیار مهم است و اگر رعایت شود به حفظ کیفیت فرش‌های دستباف کمک بسیار زیادی می‌کند. به عنوان مثال:

یکی از نکاتی که برای شست‌وشوی فرش‌های دستباف رعایت آن واجب بوده، استفاده از آب سرد است. برای شست‌وشوی فرش‌های دستباف باید از آب سرد استفاده شود تا فرش در حین شست‌وشو دچار رنگ‌دادگی یا رنگ پریدگی نشود. الیاف فرش‌های دستباف به دلیل اینکه به صورت طبیعی رنگرزی می‌شوند ا‌گر برای شست‌وشو از آب گرم استفاده شود الیاف به راحتی رنگ را از خود خارج می‌کنند به همین دلیل از آب سرد استفاده کنید.

استفاده از شوینده‌های مناسب و مرغوب یکی دیگر از نکاتی است که برای شستن فرش‌های دستباف رعایت شود. فرش‌های دستباف را نمی‌توان با شوینده‌های آنزیم‌دار و قوس مورد شست‌وشو قرار داد به دلیل اینکه الیاف فرش‌های دستباف مقاومت بسیار کمی در برابر شوینده‌های قوی دارند و به راحتی دچار شکنندگی و شکستگی می‌شوند به همین دلیل از شوینده‌های ملایم برای شست‌وشو استفاده کنید.

یکی دیگر از نکاتی که برای شست‌وشوی فرش‌های دستباف باید رعایت شود این است که نباید فرش‌ها را پس از شست‌وشو برای خشک شدن در مقابل نور خوشید قرار دهیم به دلیل اینکه نور خورشید به راحتی آسیب بسیار بزرگی را به عمق فرش وارد می‌کند. بهتر است که فرش‌ها را دور از تابش مستقیم نور خورشید بر روی سطحی که هوا زیر آن جریان دارد پهن کنید تا فرش به راحتی و در اثر جریان هوا و بدون هیچ گونه آسیب دیدن خشک شود.

اگر اقدام به شست‌وشوی فرش‌های دستباف خود کرده‌اید بهتر است که قبل از شست‌وشو پشت و روی فرش خود را به طور کامل بررسی و چک کنید و اگر با آسیب‌هایی مانند پارگی، زدگی، شل شدن گره‌ها و… مواجه شدید حتما اقدام به ترمیم و رفوی فرش‌های خود کنید. از شستن فرش‌هایی که آسیب دیده است خودداری کنید به دلیل اینکه در حین شست‌وشو مقدار آسیب‌دیدگی بیشتر می‌شود و ممکن است فرش رو به نابودی برود و زیبایی اولیه خود را از دست بدهد.

استفاده از فرچه‌های نرم به دلیل حساس و ظریف بودن الیاف فرش دستباف، شست‌وشوی فرش دستباف در سطح شیب‌دار به دلیل خروج آب‌های آلوده و مواد شوینده، آب‌کشی فرش‌ها با فشار مناسب و آب تقریبا سرد به دلیل خروج مواد شوینده در عمق فرش و همچنین سپردن فرش دستباف به قالی‌شویی به دلیل داشتن دستگاه‌ها مکانیزه و نیروی اجرایی با تجربه، از مواردی است که با رعایت کردن این نکات، به ثابت ماندن کیفیت و ارزش فرش کمک بسیار زیادی می‌کند.

هزینه شست‌وشوی فرش توسط قالی‌شویی‌ها در مشهد چقدر است؟

هزینه‌های شست‌وشوی قالی، موکت و تابلوفرش در قالی‌شویی‌ها به صورت مترمربع محاسبه می‌شود و معمولا مرجعی به نام اتحادیه قالی‌شویان هر ۶ ماه قیمت رسمی و مصوبی را برای شست‌وشوی فرش به قالی‌شویان مجاز اعلام می‌کند که قالی‌شویان موظف به رعایت آن هستند، اما در این میان موردی به نام قیمت توافقی وجود دارد. بسیاری از افراد که از خدمات قالی‌شویی استفاده کرده‌اند با این موضوع آشنا هستند که قیمت درج شده در آگهی با قیمت واقعی پرداخت و صورتحساب تفاوت دارد.

هزینه مصوب برای شست‌وشوی فرش‌ها در قالی‌شویی مشخص و از سوی اتحادیه تعیین شده است، اما وقتی پای فرش‌های نفیس یا تابلوفرش میان می‌آید یا فرش شما به هر دلیل نیازمند خدمات اضافی و خاص است، همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد و هیچ چیز به مصوبه یا دستورالعمل بستگی نخواهد داشت. پس دقت کنید چطور توافق می‌کنید و چه سندی برای این توافق در اختیار دارید.

بهترین راهکار‌ها برای شستن فرش چیست؟ | نرخ شستشو چقدر است؟

سازمان حمایت نیز در این راستا در نامه به اتاق اصناف خواستار نظارت ویژه بر فعالیت واحد‌های صنفی قالی‌شویی و خشک‌شویی در هفته‌های پایانی سال شد.

این سازمان آورده است: هرگونه افزایش قیمت خودسرانه بدون طی کردن مراحل قانونی مطابق با دستورالعمل نرخ‌گذاری کالا و خدمات ممنوع است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.